Testaa yritysideaasi etukäteen
Ennen kuin aloitat uuden yrityksen, kannattaa omaa yritysideaa testata etukäteen. Löydät tästä artikkelista muutaman käytännönläheisen vinkin, joiden avulla voit lähteä liikkeelle testaamaan, onko yritysideasi toteuttamiskelpoinen ja mitkä ovat sen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Vaikka tällä hetkellä maailmalla vallitseva koronaepidemia onkin aiheuttanut päänvaivaa monien alojen yrittäjille, on se saanut aikaan myös uudenlaisia innovaatioita yrittäjien keskuudessa. Usein hyvä ja menestyvä yrittäjä onkin juuri se, joka osaa kääntää haastavan tilanteen edukseen ja näkee siinä vaikeuksien ja mahdottomien tilanteiden sijaan mahdollisuuksia ja tilaisuuksia!
Avuksi SWOT
SWOT-analyysi on helppo tapa lähteä liikkeelle. SWOT on kaikessa yksinkertaisuudessaan nelikenttä, johon kirjaat ylös yritysideasi vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat. Vahvuutena voi olla esimerkiksi täysin uniikki idea tai vaikkapa oma alan vankka osaamisesi, jolla erotut joukosta. Heikkoutena voi olla vaikkapa se, ettet pienenä tuottajana saa välttämättä tuotettua tuotteitasi parhaaseen mahdolliseen hintaan ja sinun voi olla tästä johtuen vaikeaa kilpailla hinnalla alan suurempien toimijoiden kanssa.
Mahdollisuutena saattaa olla esimerkiksi erikoistuminen johonkin tiettyyn segmenttiin, josta juuri sinulla on aivan erityistä osaamista ja jonka toimijoihin sinulla on jo hyviä suhteita. Uhkana saattaa olla esimerkiksi alan kova kilpailu. Käytä SWOT-analyysin pohtimiseen ja laatimiseen riittävästi aikaa ja tee se jo ennen kuin tapaat yritysneuvojan, mikä on yleensä seuraava askel yritysideasi testaamisessa ja jatkojalostamisessa.
Avuksi yritysneuvoja
Kun SWOT-analyysi on valmis ja suunnitelmasi alkaa hahmottua, on aika ottaa yhteyttä paikkakuntasi yritysneuvontaan. Tiesithän, että yritysneuvonta on maksutonta ja että se kannattaa ehdottomasti hyödyntää, jos aiot perustaa uuden yrityksen? Yritysneuvoja osaa heittää vaaleanpunaiset silmälasit roskakoriin ja tarkastella yritysideaasi ammattilaisen näkökulmasta arvioiden sen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia realistisesti ja ammattimaisesti. Samalla saat hyviä vinkkejä esimerkiksi yrityksesi rahoituksen järjestämiseen.
Asiakkuudenhallinta jännittää monia tulevia yrittäjiä ja myös tästä kannattaa jutella yritysneuvojan kanssa. Hyvä uutinen on se, että netistä löytyy alan osaajia ja järjestelmiä, kuten crm järjestelmä, joten asiakkuudenhallinnan ulkoistaminen onnistuu tarvittaessa näppärästi!
Avuksi kyselyt
Kohderyhmälle suunnatut kyselyt voivat myös auttaa hahmottamaan markkinatilannetta. Ehkäpä kyselyn avulla löytyy jopa jokin kohderyhmän ongelma, jota uusi yrityksesi voi lähteä ratkaisemaan!