Start up yrityksestä maailmanlaajuiseksi yritykseksi – miten sen teen?

 

Yrittäjien keskuudessa startup-yrittäjyys on nyt kuuma aihe. Startup-yritykset, joita myös toisinaan kutsutaan kasvuyrityksiksi, ovat nuoria yrityksiä, joilla on halu ja mahdollisuus kasvaa suuremmaksi yritykseksi.

Tunnettuja suomalaisia startup-yrityksiä ovat esimerkiksi Rovio Entertainment sekä Supercell, jotka molemmat aloittivat pienestä yrityksestä ja ovat nyt kasvaneet huimiksi kansainvälisesti tunnetuiksi superyrityksiksi.

Miten sinä voisit kasvattaa startup-yritykseksi maailmanlaajuiseksi menestystarinaksi?

Maailmanlaajuiseksi monikielisillä nettisivuilla

On syytä ottaa huomioon, että jokainen netissä toimiva startup on jo valmiiksi maailmanlaajuisen yleisön ja asiakaskunnan ulottuvilla. Kenties sinulla on nettisivu, jolla myyt jotakin täysin mullistavaa ja asiakastyytyväisyydeltä erittäin korkeaa tuotetta – mutta suomeksi. Voitko kuvitella esimerkiksi kansainvälistä suosiota saaneen Vagabond -kenkien valmistajan ylläpitävän sivujaan vain ruotsiksi?

Mikäli nettisivusi ovat vain suomenkieliset, avaat markkinat helposti maailmanlaajuiselle yleisölle niinkin helposti, kuin vain kääntämällä nettisivusi myös muutamille maailman eniten puhutuista kielistä, kuten englanniksi ja espanjaksi.

Kysymys “en ole varma, haluanko myydä tuotteitani myös ulkomaille” on täysin paikallaan ja sitä onkin syytä pohtia ennen lähtemistä soitellen sotaan. Ota siis selvää käytännöistä ja laeista, ja ryhdy sitten kansainväliseen kauppaan. Helpoimmalla pääset, mikäli tuotteesi on jotakin, mitä sinun ei tarvitse lähettää kenellekään. Esimerkiksi internetin välityksellä toimitettava palvelu, esimerkiksi joogavideonettisivun käyttöoikeus tai vaikkapa kuukausittainen nettilehti, on helppo avata kansainväliselle asiakaskunnalle vain muuttamalla maksuasetuksia kansainvälisempään muotoon sekä kääntämällä nettisivu monille eri kielille. Mikäli ideasi on tarpeeksi hyvä, käyttäjät löytävät kyllä sinut.

Valmistaudu globaaliin menestykseen – järkevästi

Mikään ei katkaise nousevan yrityksen lentoa niin nopeasti, kuin riittämätön henkilökunta. Mikäli olet suunnitellut yrityssuunnitelmasi järkevästi, ja yrityksen suunta näyttää vain jatkuvaa nousua, älä anna ahneuden ahmaista sinua ja yritystäsi, vaan näe tätä hetkeä pidemmälle ja palkkaa tarvitsemasi lisähenkilökunta.

Esimerkiksi vaatejätti Zalando ei koskaan olisi voinut kasvaa kokoisekseen nettivaatekaupaksi, mikäli mukaan ei olisi palkattu valtavaa määrää lisähenkilökuntaa. Vuoden 2015 joulukuussa Zalandon palveluksessa oli lähes 10 000 työntekijää. Ole kuitenkin järkevä, äläkä palkkaa lisähenkilökuntaa turhaan. Tässä maanläheisellä sekä järkevällä asenteella laadittu yrityksen kasvusuunnitelma on kultaakin kalliimpi.

Varmista tuotteesi laatu

Kun suosio on löytänyt sinut, pidä huolta siitä, että tuotteesi laatu on kohdallaan, ja suunta on vain ylöspäin! Huonolaatuinen tai kiireessä kyhätty tuote saa asiakkaasi juoksemaan pois luotasi.

Viimeisimmät artikkelit

Bisnes

Kategoriat