Parhaimmat yritysstrategiat ja niiden sudenkuopat

 

Toimiva ja menestyvä yritys tarvitsee kasvunsa tueksi toimivan yritysstrategian. Strategioissa voi kuitenkin mennä paljon pieleen, joten on syytä ottaa kunnolla selvää, miten yritysstrategia kannattaa suunnitella.

Älä jää sanahelinän uhriksi

Yritysstrategian laatiminen voi tuntua taannuttavalta, mutta se on kuitenkin elintärkeää toimivalle ja tuottoa tekevälle yritykselle. Tutkimusten mukaan suurimmalla osalla yrityksistä ei ole olemassa yritysstrategiaa. Sen sijaan suunnitelmasta kysellessä vain toistellaan yleisiä tehokkuuteen vetoavia sanapareja, kuten “kannattavan kasvun” tai “kohti uusia alueita” tai “liiketoiminnan kannattavaa kasvua”.

Näistä jokainen on ylipäätään yritystoiminnan perusvaatimuksia, joilla kehuskelemisen järkevä yrittäjä jättää toisille, ja keskittyy oikean yritysstrategian laatimiseen ja toteuttamiseen. Älä vajoa sanahelinän lumeeseen, vaan tartu sen sijaan toimeen.

Käytä hyväksesi nykyaikaisia markkinointikanavia

Jos olet vielä pelkässä lehtimainonnassa kiinni, katso ympärillesi ja opi kaikki tarvittava nykyaikaisista markkinointiväylistä. Google on yksi merkittävin markkinointikanava nykyajan yritykselle.

Hakukoneoptimointi eli SEO on elintärkeä asia sisäistää yritykselle kuin yritykselle, jos haluaa tulla tunnetuksi ja löydetyksi. Jos et itse tiedä tai et pysty oppimaan, mitä SEO tarkoittaa tai miten sen mukaista markkinointia toteutetaan, palkkaa apua yrityksen ulkopuolelta.

Toinen nykyaikaiseen yritysstrategisointiin kuuluva seikka on ulkoistaa tietyt tehtävät freelancereille. Tämä auttaa pienentämään kuluja sekä tehostamaan omia yrityksen prosesseja, samalla kun joku toinen hoitaa tehokkaan näkyvyyden internetissä. Varmistu kuitenkin, että palkkaamasi freelancer todella tuntee SEO:n sekä muut asiaankuuluvat toimet yrityksen kasvun edistämiseksi, sillä muuten tuhlaat vain rahaa. Esimerkiksi Furniturebox, joka on netissä toimiva huonekalukauppa, hyödyntää Googlea markkinoinnissa jatkuvasti.

Yleisesti ottaen markkinointi on kaiken A ja O, mutta älä turhaan käytä rahojasi esimerkiksi antiikinaikaiseen televisiomarkkinointiin, sillä nykymarkkinointi tapahtuu somessa, eli sosiaalisessa mediassa. Facebook on lähes jokaisen käytössä ja sinne tilin avaaminen omalle yritykselle ei maksa mitään. Kuluta siis markkinointiin varatut varasi järkeviin kanaviin, älä kaikkiin kanaviin.

Sisäistä brändäyksen tärkeys

Ajatellaanpa hetki Nokiaa. Aikanaan Nokian puhelimet olivat teknisesti ylivoimaisia verrattuna muihin matkapuhelimiin, mutta brändäyksen puuttuessa Steve Jobs Apple-tuotteineen luisteli Suomen mallista sujuvasti ohitse. Miksi? Koska Jobs tiesi brändäyksen tärkeyden ja käytti sitä hyväkseen laitteidensa myynnissä. Mediaseksikkäät laitteet ja tuotteet myyvät paremmin, kuin brändäämättömät. Sisäistä siis tämä totuus ja käytä sitä hyväksesi.

Älä kuitenkaan ylibrändää tuotettasi hätiköiden, vaan laadi oikeasti toimiva brändäys tuotteellesi. Hyvän brändäyksen alta löytyy myös hyvä tuote. Huonot tuotteet paistavat kilometrien päähän silloinkin, kun tuotteen brändäys on kohdallaan.

Viimeisimmät artikkelit

Bisnes

Kategoriat

  • Ei kategorioita