Yritys ja yritysstrategiat

Siihen, miten menestykselliseksi yrityksen liiketoiminta muodostuu, vaikuttavat monet seikat. Yksi suurimmista virheistä, mitä aloitteleva bisnesvisionääri voi tehdä, onkin sokea usko siihen, että pelkkä hyvä idea riittää siivittämän yrityksen kasvuun.

Hyvä liike- ja toimintaidea ovat luonnollisesti ehdoton edellytys mille tahansa yritykselle ja sen toiminnalle, mutta yksinään se ei riitä. Tässä artikkelissa esittelemme neljä asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee yritysstrategiaa.

Luo yleiskatsaus markkinatilanteesta

Yksikään yritys ei synny tyhjiöön. Kun luot yritysstrategiaa, tutustu siihen, mikä markkinatilanne on parhaillaan. Selvitä, millaisia kilpailijoita alalla on. Mikä on menestyneiden kilpailijoiden salaisuus? Entä mikä on syynä sille, että jotkut eivät menesty? Kilpailijoita analysoimalla osaat tehdä oikeita ratkaisuja omassa toiminnassasi ja välttää pahimmat virheet.

Markkinatilannetta on syytä tarkkailla myös laajemmin kuin oman alan yritysten näkökulmasta, sillä sen eri osa-alueet vaikuttavat toisiinsa. On tärkeää olla selvillä yleisestä talousnäkymästä sekä sen ennusteista pitkällä tähtäimellä sekä lyhyemmällä aikaperspektiivillä.

Se, kuinka huolella on luotu liiketoimintastrategia , vaikuttaa suoraan siihen, kuinka suuret onnistumismahdollisuudet yrityksen toiminnalla on.

Analysoi yhteistyökumppanien taloudellinen tilanne

Verkostoituminen ja yhteistyö ovat bisnesstrategian avaintekijöitä riippumatta siitä, mikä on yritystoiminnan sisältö. Onnistuneen yhteistyön edellytys on se, että myös kumppanien talous on vakaalla pohjalla. Siksi perusteellisen taustatyön merkitystä ei voi korostaa liikaa.

Selvitä liikekumppaniesi tausta luotettavan yritystietoalan ammattilaisen, kuten Coface, avulla. Näin vältät vaaran, että vaikka yrityksen toiminnan olisi itse turvannut vastuullisesti, se saattaa vaarantua liikekumppaneiden taloushaasteisiin. Coface kykenee laajan kokemuksen avulla muodostamaan kattavan ja realistisen kokonaiskuvan, sillä se operoi myös luottotieto- ja perintäalalla.

Aseta toiminnalle realistiset tavoitteet

Suunnittele liikekasvun näkymiä realistisesti. Monen bisnesstrategian kaataa liiallinen optimismi, vaikka luottoa omaan liikeideaan luonnollisesti kaivataan. Hyvä keino asettaa tavoitteita on luoda perinteinen SWOT-analyysi, jossa analysoidaan yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.

SWOT-analyysi on erinomainen työkalu, joka soveltuu vapaasti käytettäväksi riippumatta siitä, millainen yritys on kyseessä. Kun kokonaiskuva on hallussa, tavoitteet on helpompi asettaa realistisiksi ja toiminnan budjetointi onnistuu tuloksellisella tavalla.

Päivitä yritysstrategia säännöllisesti

Paraskaan yritysstrategia ei kestä loputtomasti, vaan vaatii päivittämistä. Kun olet luonut strategian, seuraa sen tavoitteiden täyttymistä ja säädä niitä tarpeen mukaan. Pidä huoli myös siitä, että koko yrityksen henkilöstö on sisäistänyt tavoitteet ja pitää päämäärän kirkkaana mielessään.

Viimeisimmät artikkelit

Bisnes

Kategoriat