Liiketoiminnan kehittäminen

Kaikki yritykset haaveilevat varmasti liiketoimintansa kehittämisestä sekä sitä myötä liikevaihdon ja voiton kasvattamisesta. On tietysti niitäkin yrityksiä, jotka ovat toimineet vuosikausia samalla kaavalla, eivätkä ne välttämättä näe tarvetta kehittää toimintaansa. Nykyisin maailma muuttuu kuitenkin hyvin nopeasti, ja siksi liiketoiminnan kehittämisen pitäisikin olla jatkuva, ei projektiluontoinen, prosessi.

Millä tavoin yrityksen toimintaa voi sitten lähteä kehittämään? Pitäisikö ottaa yritykselle Laina ja palkata konsulttiyritys arvioimaan toimintaa ja ottaa vastaan heidän ehdotuksensa? Kannattaako itse yrittää arvioida omia vahvuuksia ja heikkouksia, ja alkaa kehittää liiketoimintaa niiden pohjalta? Vastauksia on varmasti yhtä monia, kuin on yrityksiäkin, joten yksiselitteistä vastausta ei ole olemassa. Jos kuitenkin kiinnostuit aiheesta tai yrityksen toiminnan kehittäminen on muutoin lähellä sydäntäsi, niin lue tästä artikkelista lisää. Annamme muutamia hyviä vinkkejä liiketoiminnan kehittämiseen.

Millaisella strategialla liiketoimintaa halutaan kehittää?

Kun halutaan lähteä kehittämään yrityksen toimintaa, niin on tärkeää valita jokin strategia. Jos vain tehdään päätös, että kehitetään toimintaa ja sitten odotellaan että toiminta kehittyy, niin tulokset jäävät varmasti melko laihoiksi. Kehityksen eteen on siis tehtävä työtä, ja sitä pitää pystyä mittaamaan ja valvomaan jollain tavoin. Muutoin ei nähdä, että kehittyikö toiminta esimerkiksi vuoden aikana.

On siis tärkeää, että haarukoidaan ne asiat, joita halutaan kehittää. Jos esimerkiksi halutaan kehittää yrityksen asiakaspalvelua, niin silloin täytyy valita ne asiat, joihin paneudutaan. Jokin lähtötaso täytyy myös olla tiedossa, koska muuten ei ole vertailukohtaa esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden jälkeen. Täytyy siis tietää, että kuinka kauan asiakaspalvelulla menee alkutilanteessa asiakkaan ongelman ratkaisuun, miten nopeasti ensimmäinen vastaus asiakkaalle tulee ja kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat toimintaan. Kun kehitettävät asiat on valittu, voidaan alkaa miettiä toimintoja, miten niitä kehitetään. Voidaanko jollain järjestelmämuutoksilla nopeuttaa asiakaspalvelun toimintaa, tai voidaanko koko asiakaspalvelun prosessissa tehdä muutoksia, jotka suoraviivaistavat toimintaa. Ehkä työntekijöitä ei ole koulutettu tarpeeksi ja he eivät esimerkiksi tunne tarpeeksi hyvin yrityksen palveluita tai toimintoja ja siksi palveluajat venyvät pitkiksi.

Liiketoiminnan kehittämistä varten voi olla monia eri tulokulmia ja jokaisen pitääkin löytää ne itselleen sopivimmat ja tärkeimmät.

Viimeisimmät artikkelit

Bisnes

Kategoriat